HEALTH | Honger vs uit verveling eten

We doen het denk ik allemaal wel. Eten vanuit verveling. Iets wat ik echt veel te vaak doe. Tegenwoordig kun je alles in de winkel kopen wat je maar wilt. Er is genoeg keuze. Maar vaak zijn de keuzes die je maakt in de winkel ongezond, ze bevatten veel suikers en vetten. En nu ik met mijn fit journey bezig ben, ga ik meer letten op mijn eten. 

Al een lange tijd weet ik van mijzelf dat ik ervan geniet om met vrienden en familie te eten. Op donderdag avond ga ik vaak met vrienden een drankje doen op een terras. Standaard bestellen we wel bittergarnituur, en brood met smeersels. Heerlijk vind ik dat. Voor mij voegt het iets toe aan de gezelligheid. Waarom geen idee? Want heb je echt eten nodig om het gezellig te hebben met elkaar? Nee , niet dus. Een verjaardag vieren, ik zorg ervoor dat niemand iets te kort komt. Genoeg hapjes, chips en stokbrood is aanwezig. Maar deze momenten van eten komen voort uit gezelligheid met mensen om me heen. Maar er zijn nog meer momenten dat ik eet vanuit verveling.

Het vaakst gebeurd dit na een dag werken. Als ik thuis kom rond 16:30 uur, heb ik honger.  Ik weet dat ik over een uur ga koken en kan gaan eten. Maar tussen 16:00/18:00 is er altijd een snack moment. En dat snack moment gaat vaak gepaard met chips, een ongezonde snack dus. Want na een dag werken heb ik daar veel meer zin in dan een appel of banaan. Op dit moment ben ik dan vaak alleen thuis, heb ik de televisie aan , lig ik lekker op de bank. En daar hoort een zak chips bij. Dit is echt bij mij eten uit verveling. Want in de avond voor de tv heb ik precies hetzelfde. Al heb ik een goede avondmaaltijd gehad. S’avonds even snacken op de bank dat kan ik altijd wel.

Op die momenten heb ik echt geen echte honger. Maar is het echt eten vanuit verveling. En het stomme is dat ik dat echt prima weet, dat ik dit doe. Nu ik bezig ben een wat gezondere levensstijl te ontdekken en me daaraan te houden. Merk ik dat ik steeds meer doorkrijg dat ik vaker eet uit verveling en niet vanuit echt honger hebben.

Vorige week schreef ik dat ik geen ongezond eten meer in huis wilden halen. Om mezelf daarvoor te beschermen. En dan komt er een weekend dat je man jarig is, en je van alles in huis haalt. En de restjes nu nog in de kast liggen. En pfoe wat ik het moeilijk om daarvan af te blijven. De knop was vorige week echt om. Maar nu is het doorzetten zo naar het weekend. En me sterk houden. De resultaten over een paar weken, daar moet ik naar toe werken.

Een hele tijd geleden had ik de regel, 2 jokers in één week. Dat werkte voor mij echt top. Dus hier ga ik me weer aan proberen te houden. 2 jokers houd in , dat je 2 momenten mag kiezen waarop je iets ‘ongezonds’ eet. Je spaart je momenten echt op. Heb je een verjaardag? Ga ik dan voor de taart, of de bitterballen?  Keuzes maken hierin dat gaat voor verschil zorgen. Heb je op die verjaardag al je jokers al verbruikt, dan heb je niets meer in de week. Dus je kiest zorgvuldig uit wat je echt waard vind om die joker voor in te zetten. Een top systeem. Alleen moet je wel discipline hebben. En dat iets waar ik nu aan moet werken.

Hoe gaat het bij jullie? Eet je ook vaak uit verveling? Wat doe je er aan om jezelf hiervan te weerhouden? Ik ben benieuwd.

Liefs Jorienke

One thought on “HEALTH | Honger vs uit verveling eten

Geef een reactie

