De druk

Sinds dat ik getrouwd ben ervaar ik een druk die ik echt niet wil voelen. Een druk die mensen om je heen op je kunnen drukken. Een mening die de waarheid is en waar je aan voldoen moet.

Zolang als de mensheid bestaat , kent iedereen dit gezegde al: ” Als er één schaap over de dam is, volgen er meer. ” Mensen lopen elkaar achterna. Willen achtervolgen naar het leven dat zij denken dat “normaal” is. Maar wat is normaal zijn eigenlijk? In mijn ogen is niemand normaal. Want iedereen heeft wel iets wat volgens een ander raar is of niet in het plaatje past. En toch ervaar ik een druk van de buitenwereld op verschillende gebieden.

Gezondheid:

Het is begin van 2017 en overal zie je reclame’s en acties voorbij komen over afvallen , gezonde maaltijden, detoxen etc. Van deze wereld moet je aan de groene smoothie’s zitten , die overigens soms niet te drinken zijn (want serieus , een avocado hoe kun je dat nou lekker vinden ) gezonde maaltijden, een maand of langer vegan eten en ga zo maar door. Ik geloof er zeker in dat het goed is om een balans te vinden in het leven qua voeding. Ik zelf weet dat als ik elke dag een zak chips naar binnen werk, wat chocolade en ook nog een frietje en een pizza ik me ook niet perse fit voel en lui ben. Maar waar ik in geloof is balans. Over het algemeen kennen mensen mij als iemand die van lekker en vooral VEEL eten houd. Ik geniet er van om met vrienden/familie te eten. Het geeft iets gezelligs. “De wereld” echter vind dat je als je uit eten gaat vooral een lekkere salade naar binnen moet werken en vooral geen wijntje er bij nemen, maar een smoothie of water. Ik ben zelf niet echt een salade persoon , behalve als ik het op de manier van een vriendinnetje maak (recept volgt nog) . En ik geloof ook zeker dat er mensen zijn die van een salade houden . Maar ik erger me soms echt gruwelijk aan de druk die “fitgirls” geven op instagram bijvoorbeeld. Ik vraag me soms echt af wat voor een leven die meiden hebben. Hoe ervaren zij die druk van “perfect” slank zijn. Het lijkt me een zwaar leven waar je bij alles moet nadenken of het wel goed voor je is. Ach ja de druk van perfect zijn, willen we dit nou echt?  En ja, wat is perfect? En wat is normaal?

Kinderen: 

Nog een druk waar ik de laatste tijd veel van ervaar. Is of ik al kinderen wil? Ja want joh je bent jong getrouwd (22 jaar) dus wil je vast ook snel kinderen? Die vraag en die gesprekken heb ik al meerdere keren gehad met mensen. En soms vind ik het niet erg om erover te praten. Maar het zijn vooral mensen die iets verder van me af staan en die aan me vragen of ik al kinderen wil. Ik weet dat in het dorp waar ik woon vrij veel voorkomt dat meiden jong zwanger zijn. En als dit de wens van die persoon is , dan is dit natuurlijk helemaal hun ding. En gun ik ze alle geluk van de wereld. Maar wat ik als “vervelend” ervaar is dat mensen zo gauw hun verwachting bij je hebben. Blijkbaar trouw je om kinderen te krijgen.. Waar ik het dus echt niet mee eens ben. Ik ben met Martijn getrouwd om samen ons leven op te bouwen op allemaal verschillende vlakken. We willen reizen, wie weet voor een langere periode, sparen om ooit een huis te kunnen kopen , genieten van ons leven samen en dan zien we wel weer verder. Geloof me ik wil echt wel kinderen ,  en hopelijk zal dit ook echt gebeuren .. ooit. Wanneer ik er aan toe ben weet ik niet, voor nu denk ik oh joh dat mag nog wel 5 jaar duren. Maar ja wie weet denken we er volgend jaar anders over. Voor nu .. als de vraag komt of ik al kinderen wil is mijn antwoord nee. Word ik toch zwanger ( je weet nooit) is het natuurlijk welkom! Maar liever wacht ik nog even. Ik geloof er in dat je de liefde tussen man en vrouw eerst een goede basis moet geven wil je kinderen opvoeden. Ik leer elke dag weer nieuwe dingen van Martijn, en ik bid ook dat we mogen groeien in ons huwelijk tot een man en vrouw die ooit het kind of de kinderen uit Gods hand een prachtig leven mogen geven. Maar die druk , die kan soms ook zo pijnlijk zijn. Nou ervaar ik dat nog niet op die manier. Maar er zijn mensen die al jaren proberen om kinderen te kunnen krijgen, en het lukt niet. En ze kunnen niet vinden wat het  “probleem” is. En dan kan het zo pijnlijk zijn als je die druk van de buitenwereld ervaart. Er kunnen miskramen zijn geweest, en dan krijg je de vraag: Joh lukt het niet goed bij jullie, heeft je man niet zo goed zaad? Hoe veel kun je bij iemand kapot maken met deze vragen.  Op dit moment kan ik er soms ook nog wel om lachen als mensen het aan me vragen, want blijkbaar kennen deze personen mij en Martijn nog niet goed genoeg en zijn ze vooral nieuwsgierig. Maar als je deze vragen aan iemand stelt , denk dan goed na waarom je de vragen stelt, want je weet nooit wat er achter de voordeur zich afspeelt.

 

 

 

 :
bron: Pinterest

Er zijn zo nog meer dingen waar ik druk over ervaar , denk aan werk, studie, huis, je relatie, uiterlijk. Vaak kan ik het goed loslaten en denken , ik ben zoals ik ben, en jij bent zoals je bent. Maar laten we het met elkaar wat makkelijk zijn. En elkaar niet een druk opleggen die gewoon niet nodig is. Je mag je leven leven , zoals jij wil leven. En daar heeft niemand wat over te zeggen.

liefs, Jorienke

Geef een reactie

